..Shift our paradigm..

1) Pre-watching activities:

Ask yourself:

– Have you heard of Al-Khawarizmi, Ibnu Sina, Al-Farabi, Al-Kindi and Al-Razi?

– Have you heard of Al-Hambra, Cordova, Baitul Hikmah (the library)?

– Do you know what is the first university built in the world? (ok, it’s not Harvard or Oxford)

– Do you know that Muslim had conquered the world before the Western took over the place?

– Do you think that history will repeat?  I mean, Islam will rise up again and lead the world?

– Now, click the play button. Eh, wait..

2) While- watching activity:

– Please list down all your curiosities and points to be discussed later on.

(Ok, some of you have seen these videos before so, you can jump to number 3)

3) Post- watching activities:

–          Why do you think all the catastrophes happened to the Muslim world nowadays?

–          What can we do to restore the glories of Islam?

–          What is our role then?

4) I would like to share some of my points of views (from all talks, programs that I attended and listened to)- yes, ISMA lah.hehe.

Don’t hesitate to share what are yours.

1)      Islam bermula pada zaman nabi Adam a.s hingga zaman Rasulullah. Semua Rasul menyembah Allah yang Esa.

2)      Setiap rasul diturukan kepada kaum masing-masing untuk sampaikan islam. Bila mereka wafat, kaum mereka kembali sesat.

3)      Sampailah tiba Rasulullah lahir di Mekah. Penduduk mekah waktu tu tak faham islam, mereka campur adukkan ajaran islam dengan nafsu mereka.

4)      Mereka sangat faham bahasa arab. Sebab tu tak nak mengaku Allah itu ilah (tuhan yang satu satunya layak disembah). (Kan dalam syahadah kita kena cakap, tiada ilah melainkan Allah kan?) Sebab bila dah akui Allah itu ilah, mereka kena gugurkan semua tuhan-tuhan yang lain (tuhan nafsu, tuhan akal, dll)

5)      Tambahan pula, berhala yg mereka sembah boleh datangkan income espcecially bila musim haji, org dtng dan dyorg berniaga. (haji dulu2 adalah datang mekah dan keliling kaabah untuk  sembah berhala. berhala-berhala yg sgt banyak disusun sekeliling kaabah. kiranya ajaran nabi ibrahim dah diselewengkan)

6)      Berbanding kita, perkataan ilah tu tak meresap pada hati, kita tahu Allah yang layak disembah tapi kita tak hayati betul-betul sebab tu kadang-kadang kita bertuhankan nafsu dan akal.

7)      Puak puak mereka ni (yg faham maksud ilah dan decide untuk tk masuk islam) digelar arab jahiliyah

8)      Perkataan jahiliyah bukan maksud bodoh/dungu atau tercorot (dalam ilmu dan tamadun) tapi ia bermaksud apa sahaja yang tak ikut hukum Allah.

9)      Contoh dalam quran: tabarruj jahiliyah (berfesyen dengan over untuk menunjuk dan tak ikut syara’)/ Hukum jahiliyah/ sombong jahiliyah/ sangkaan jahiliyah. Nak tekankan kat sini yang jahiliyah tu bukan maksudnya bodoh atau corot, tapi tak ikut hukum Allah

10)  Contoh jahiliyah dulu: tanam anak/homoseks/zina/pelacur/pesta tari menari

11)  Contoh jahiliyah sekarang bunuh anak/homoseks/zina/pelacur/sehati berdansa/akademi fantasia/bintang kecil/coupling dan seangkatan dengannya.

12)  Rasulullah mula berdakwah seorang diri. Dapat wahyu umur 40 tahun. Sampaikan pada ahli keluarga terdekat dan sahabat-sahabat terdekat.

13)  Penentangan sangat hebat waktu tu. Jadi sebagai permulaan mereka buat usrah dekat rumah Al-Arqam bin Abi Al-Arqam.

14)  Bila musyrikin tahu ada yang dah mula pergi usrah dan masuk Islam, ramai yang kena siksa termasuh Bilal bin Rabah.

15)  Dakwah kepada Islam tetap diteruskan. Bertambah bilangan. Jumlah semua 313 orang.

16)  Waktu tu ayat quran banyak tentang azab api neraka, dosa pahala, keadaan hari kiamat, dll.

17)  Ayat tentang pemakaian hijab, arak, puasa sebulan di bulan Ramadan belum lagi diturunkan. Lepas Rasulullah berhijrah ke madinah beru ayat-ayat tersebut diturunkan.

18)  Nak tunjuk benda pertama kena selesaikan adalah kepercayaan atau keimanan pada Allah. Bila dah percaya dgn yakin pada Allah, percaya hukum dan balasan Allah, nikmat dan azab neraka, kengerian hari pembalasan akhirat,  senang lah nak ikut / tunduk pd segala yg diperintahkan Allah.

19) Akhirnya selama lebih kurang 13 tahun, dapatlah seramai 313 orang islam. Berkualiti. Antaranya: Khadijah, Ali, Abu Bakr, Bilal bin Rabah dll. 313 ni mendapat jaminan syurga. Waktu org lain tk nak percaya, mereka ni lah yg mengucap syahadah dan beriman.

20) Dalan tempoh 13 tahun tu memang teruk Muslim kena seksa (dgn dahsyat sekali), fizikal dan mental, kena boikot, dan sebagainya. Tapi mereka tetap bertahan kerana dah mendapat didikan  dengan Rasulullah (melalui usrah yang mereka pergi, ibadah yang mereka buat spt qiyamullail dll).pendek kata mereka dah punyai iman yg sangat kuat.

21) itulah sejarah kita. permulaan untuk sampai kepada zaman al khawarizmi, etc, etc tu. mula dr sini lah.

ok. enough for now. Acik sambung lain kalilah ye, Insha Allah. stay tune. hehe.

rinduuuuuuuuuuuuuuuuu kat everyone and our bungalow  kat bg datoh plus taman bunga  mak. hehe. balik nanti nk  buat cendawan batu besar lah hehe. ayom n abang wan, boleh cat lepas tu.hihi.

2 Comments

  1. Imanmuazzin said,

    April 10, 2010 at 10:08 am

    salam ziarah lin..nice..keep it up sis!

  2. Imanmuazzin said,

    April 10, 2010 at 10:09 am

    salam lin..nice, keep it up sis! Barokallahu fikum


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: