Sirah MUAZ BIN JABAL

Semoga ada sifat2nya dalam diri Wan Mu’az Zhafran nanti..insyaAllah..

Sirah hidup MUAZ bin JABAL

Kelahiran dan kehidupan beliau: –
 
Muaz bin Jabal r.a dilahirkan di Madinah. – Muaz r.a mempunyai ciri-ciri keistimewaan sebagai seorang yang sangat pintar, mempunyai penampilan sebagai seorang yang perkasa dan berhemah tinggi. Allah mengurniakan kepada beliau kepetahan bercakap, mempunyai rupa paras dan tutur kata yang indah.Muaz bin Jabal r.a memeluk Islam sejak beliau masih kecil melalui Mus’ab bin Umair yang diutuskan oleh Rasulullah s.a.w ke Madinah untuk mengajar penduduk Madinah.
 
Sifat terpuji beliau: –
 
Sebaik sahaja Nabi s.a.w berhijrah ke Madinah, Muaz sentiasa berada bersama dengan Rasulullah s.a.w sehingga beliau dapat memahami Al-Quran dan syariat-syariat Islam dengan baik menyebabkan beliau muncul sebagai seorang yang paling alim tentang Al-Quran dari kalangan para sahabat, orang yang paling baik membaca Al-Quran serta paling memahami syariat-syariat Allah. – Oleh sebab itulah Rasulullah s.a.w memuji beliau dengan bersabda: Yang bermaksud: Umatku yang paling alim tentang halal dan haram ialah Muaz bin Jabal. Hadis riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah.
 
 Muaz r.a terdiri dari kalangan enam orang yang mengumpulkan Al-Quran pada zaman Rasulullah s.a.w. – Setelah Allah s.w.t membuka Kota Mekah kepada Rasulullah s.a.w, penduduk Mekah memerlukan kepada tenaga pengajar yang tetap tinggal bersama dengan mereka untuk mengajar syariat Allah s.w.t, lalu Rasulullah s.a.w meminta supaya Muaz tinggal bersama dengan penduduk Mekah untuk mengajar Al-Quran dan memberikan kefahaman kepada mereka mengenai agama Allah s.w.t.
 Sifat terpuji beliau juga jelas terserlah ketika rombongan raja-raja Yaman datang berjumpa Rasulullah s.a.w mengisytiharkan keislaman mereka dan meminta daripada Rasulullah s.a.w supaya menghantar tenaga pengajar kepada mereka. Lalu baginda memilih Muaz r.a untuk memegang tugas tersebut bersama-sama dengan beberapa orang para sahabat malah beliau merupakan ketua kepada rombongan para sahabat tersebut. Rasulullah s.a.w keluar untuk mengucapkan selamat jalan kepada mereka lantas baginda mewasiatkan kepada Muaz r.a dengan bersabda:
 
 “Wahai Muaz! Kemungkinan kamu tidak akan dapat bertemu lagi dengan aku selepas tahun ini malah mungkin juga selepas ini kamu akan melalui masjid dan kuburku …”
 
 Lantas Muaz r.a menangis kerana terlalu sedih untuk berpisah dengan Rasulullah s.a.w. Selepas peristiwa tersebut ternyata Rasulullah s.a.w wafat dan Muaz tidak lagi dapat melihat baginda.
 
 Kematian Muaz bin Jabal : –
 Ketika hampir mati beliau berkata: “Selamat datang wahai kematian! Selamat datang kepada tetamu yang tak kunjung tiba dan selamat datang kepada kekasih yang datang setelah sekian lama dirindukan!”. Kemudian beliau melihat ke langit dan berkata: “Wahai Tuhanku! Sesungguhnya Engkau mengetahui bahawa aku tidak menyukai dunia apatah lagi untuk berada kekal di dalamnya selama-lamanya menanam pokok-pokok dan mengairi sungai, tetapi segala-galanya itu hanyalah sekadar untuk menghilangkan kehausan di kawasan-kawasan yang kekeringan serta mengharungi saat-saat kesusahan dan mendekati ulama-ulama dengan menunggang ke majlis-majlis zikir. Oleh yang demikian terimalah diriku ini wahai Tuhanku dengan kebaikan sebagaimana Kamu menerima diri seseorang yang beriman”. Kemudian beliau meninggal dunia. Semoga Allah mencucuri rahmat-Nya kepada beliau.

“Wahai, anak kesayanganku.. Lihatkan kehebatan sahabat2 Rasulullah saw. Jadikanlah ia sebagai panduan dalam melayari bahtera kehidupan. Mama doakan Muaz akan sentiasa dilindungi Allah dalam menempuh fasa kehidupan yang pastinya dihiasi dengan pelbagai dugaan. Belajarlah utk terus mengenal keagungan Allah..Jadilah insan yang mampu memberi manfaat kepada insan lain. Semoga Muaz menjadi anak soleh yang beriman, tinggi mutu syakhsiahnya, alim dalam semua ilmu dan cemerlang dalam dalam kehidupan di dunia & bahagia di akhirat, insyaallah..Perkenankanlah doaku ini ya Allah….”

Advertisements

updates 2

1-      Alim is so interested to further his study in Science Computer. So lets do some readings on this so that we can give him a good advice?

2-      He does not miss Maghrib congregational prayer with us. Its good, really good. ***

3-      I think he is reading the book that I bought: Nik Madihah, based on the condition of the book- not looks so new anymore.

4-      He cooked udang masak sambal –used the instant paste.huhu.

5-      Mak won the 2nd place of cooking lepat competition out of 15 contestants and 3rd place for nasyid, out of 10. proud of her!

6-      Mak and ayah are busy with koperasi meeting plus majlis pecah tanah Bagan Datoh which is held very soon. Our PM will come! A new UITM branch and TLDM are going to be built here, yes, here.

7-      I enjoyed my few days at home. Drinking air kelapa muda, going out to kebun bunga mak, mandi bunga, eating kacang kuda and mom’s delicious cook, etc.

8- There are some dogs and pigs wandering around in our village (esp during dusk and early morning)..so, em..watch out..huhu

*** Read about congregational prayer and here …..please read!

EPI BESDAY!!!

Happy Mother’s Day

For your effort raising and nurturing ur loved ones and extending your love to other children, for your patience and endless hope for the success of your children, for your sleepless nights when your children are in trouble, for your warm hugs and kisses your children can’t live without. Happy mothers day MAK!… We’d love you till the end of our life.

Kenduri di kampung

Peace upon all of you..here are some pictures taken during our majlis kenduri doa selamat. Menu on that day was : Nasi Jagung, ayam goreng rempah, sayur buncis goreng, dalca and Ayah as usual , got something special to add in that menu and it was…..Daging rebus cicah air asam (angah yg buat air asam) . And yes!!!! the taste was off the roof!!!.. Smpi skrang masih teringat2 daging rebus yg very2 moist and lembut.

Me and Hannah on that day. Hannah refused to look at the camera!.. Hish!

Abang yg busy dok senduk air asam ke dalam piring untuk para tetamu.

Sistah!!!! helping each other. Ayom and Kak Yana memotong daging rebus sambil bergossip kisah kebun lek yam kena sondol ngan B*b*. HAHAHAHAHA.

Oopss!!!..gambo Wan tgh posing kengkang..HAHAHAHA…

Wahhhh!!..cantik nyaaaaa..cantik nya dapur mak kan?….. 🙂

Antara tetamu yang hadir

Haaaa..cuba teka sapakah mereka ini?…bukan KIM yg mak ckp.. “mkn jer kuat..tapi hapah tak tahu”!!!!.

Dinner malam itu, Kak Yana telah memasak daging paprik yang sgt sedap. Kalau tak percaya..tengok saja lah gaya Alim mahu menyuap makanan masuk ke dalam mulut!…

Lagi close-up!. Adik Kak Yana, Arash pun datang  juga untuk memeriahkan majlis.

Akhir sekali, Hannah dan Mak Long. Time nih, Hannah dah nak balik KL. Mak Long yang tolong pakaikan sock kat Hannah. Akhirnye, jinak juga Hannah dengan Mak Long nya.

So, That’s all updates of the Kenduri doa selamat di kampung. Gambar mak tiada di sini. Adalah sebenarnya, tapi free hair..nanti, Angah upload gambar mak di jetty BD bersama bibik dan Hannah.

Selamat turu semua!!

calling for entries

Maybe people are very busy with a lot of more important things than updating kelapacondong.

Heard that kenduri kesyukuran in bg datoh went well today. Can someone share stories or pictures here?

abseentee,

Acik

19.04.2010

Some events happened today.

Many people might celebrate 19th April with joy and pride, some with mourn and tears.

I found these information from few sites. Thanks for whoever put them up on the net.

1770Captain James Cook sights Australia.

19.4.1987, telah diadakan Konvensyen Aminuddin Baki yang bertemakan “Penyelamat Bangsa” di Balai Budaya, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

19.4.1991 Penemuan baru proses pembiakan ubi kentang yang berkualiti telah diumumkan pada hari ini oleh Pegawai Penyelidik Pusat Bioteknologi MARDI, Hajah Nuraini Ibrahim di Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia, Serdang, Selangor.

2009J.G. Ballard, British novelist died

19.4.2010: We are so grateful to Allah swt for our beloved ayah’ s 60th birthday today. I am touched to reminisce all my good times spent with him, always good I think.

Therefore, I pray that ayah will be blessed with all good things, in this world and the hereafter. May Allah protect him with the torment of the hell fire and of tribulation of the grave. Lets pray for him and do good deeds to repay all his kindness.

Ayah, May Allah accept all your good deeds and sacrifices: to us, to mom, to orang kampung, etc. hehe. May HE grant u a good health,good patience & a good day ahead. may He make u stand firm in the right path.May He make everything easy for you.

I love you Ayah. I hope we’ll be ‘leTakking’ together in the same room in jannah. hehe. only ‘jawa’ knows how to pronounce and use this new word: ‘LeTak’

Thinking of a good present for ayah. any Ideas people?


25. 02. 08

from mak Cik

Shift your paradigm (4)

Tahukah Anda?

  • Apakah peristiwa penting kepada umat Islam yang berlaku pada: 26 Rejab 1342 H / 3 Mac 1924?
  • Kejatuhan Khilafah. Ulangtahun peristiwa kejatuhan Islam.
  • Harapan Khalifah Abdul Hamid (khalifah yg terakhir: “Sesungguhnya hanya Islam sahajalah satu-satunya unsur yang menjadikan kita kuat. Kita mampu menjadi umat yang memiliki survival dan kuat dengan syarat kita hendaklah membenarkan ISLAM agama kita yang agung.”

Kini?

  • “Tiada jalan untuk mengalahkan dan menguasai orang-orang Islam melalui jalan perang. Agama mereka mendorong mereka untuk melawan, berjihad, mengorbankan jiwa …. Kita mesti lakukan jalan lain; iaitu mengubah pemikiran Islam dan menjinakkan orang-orang Islam melalui serangan pemikiran. Cendekiawan Eropah harus mengkaji tamadun Islam dan mencipta senjata untuk merosakkan pemikiran orang-orang Islam.” (Wasiat Louise IX- paderi Kristian)
  • Nampaknya kita dijajah lagi. Kita tidak mengikut celupan Islam. Agenda mereka mahu merosakkan akhlak kita, menghancurkan pemikiran islam, meleburkan keperibadian dan juga murtad.
  • Realiti hidup Muslim kini :
  • Tidak ambil berat hubungan dengan Allah.
  • Tidak berminat untuk mendalami agama.
  • Tidak menghormati agama.
  • Tidak ambil berat keadaan umat Islam.
  • Hidup hanya untuk memenuhi kepentingan diri sendiri.
  • “ Sesungguhnya perancangan kamu terhadap dunia Islam hendaklah untuk melahirkan generasi yang tidak mengenal hubungannya dengan Allah dan tidak berkeinginan untuk mengenaliNya, kamu mengeluarkan mereka dari ajaran Islam tetapi kamu tidak mengkristiankan mereka.Dengan itu, akan lahir generasi muslim yang bertepatan dengan kehendak kita (penjajah), generasi yang tidak mengambil berat pada perkara-perkara besar, generasi yang suka berehat dan pemalas, generasi yang menggunakan sepenuh keupayaan dalam kehidupannya untuk syahawat, apabila belajar adalah untuk syahawat keduniaannya, apabila mengumpul wang adalah untuk syahawat keduniaannya, apabila mendapat kedudukan dalam kepimpinan adalah untuk syahawat keduniaannya…(Kata-kata Zwemer di dalam muktamar pendakwah kristian di Quds.)

shift your paradigm (3)

  • Bila keempat empat khalifah meninggal, pemerintahan islam diganti dengan pemerintahan Umayyah. Berpusat di Damsyik. Mengusai utara Afrika, Sepanyol dan Khurasan. Cuba tawan Constatinople.

 

  • Kemudian pemerintahan Abbasiyah. Waktu ni adalah kemuncak kegemilangan islam. Waktu tu kerajaan  islam berpusat di Baghdad. Kegemilangan Islam. Khalifah Harun Ar-Rasyid.
  • Zaman ni lahir ramai Ulama’ tasawwuf e.g Hassan Basri, Sufyan. Ulama’ fiqh e.g Imam Syafei mulakan Usul Fiqh. Ulama’ hadith e.g Imam Bukhari, Imam Muslim. Academician: Al farabi,ibnu Sina, Al razi, Alkindi, etc
  • Mulakan ilmu sains, psikologi, Aristotle, Archimedes, Socrates.
  • Baitul Hikmah (library terbesar waktu tu. Berlaku pemindahan bahasa dan ilmu islam ke negara lain. Orang asing datang dan terjemahkan ke dalam bahasa mereka. 
  • Kemudian waktu dah semua orang leka kerana merasa diri hebat, Tentera Tartar / Mongol menyerang. Mereka melanggar Baghdad suka suka je.
  • Tapi umat Islam kalah kerana sangat lemah ;tidak lari apabila diancam bunuh dan kerana orang Islam tidak faham AlQuran.
  • darah orang Islam membanjiri Baghdad
  • orang Monggol seberangi sungai Furat dengan buku-buku.
  • Khalifah lari ke Syria dan cuba tawan kembali Bahgdad
  • Zaman ni juga berlaku siri peperangan salib (nak tawan Al-Quds) sebanyak 8 siri.
  • Gabungan di antara Raja-raja dan Ketua-ketua Paderi Eropah: Jerman, Perancis, England, Itali, Austria, Hungary, Kostantinople dan Rome
  • Faktor peperangan; agama, sistem ekonomi, politik dan perdaganan antarabangsa.

 

  • Era pemerintahan Islam yang terakhir adalah Bani Uthmaniyyah. Antara sumbangan pemerintah-pemerintah : Berjaya kuasai sebahagian besar dari wilayah Anatolia barat dan menguasai persisiran pantai selatan bagi memudahkan ekspedisi ke Eropah.
  • Beri tumpuan aspek kestabilan dan pentadbiran negara dalam aspek pendidikan dan kemudahan awam.
  • Muhammad Al-Fateh berjaya buka Konstantinopel (Rom Timur) pada era ini.
  • Khalifah Islam terakhir adalah Sultan Abdul Hamid.
  • Mustafa Kamal Ataturk?
  • -seorang yang sekular
  • -batalionnya dikatakan batalion yang terkuat
  • -buat tuduhan terhadap Sultan Abdul Hamid yang kemudian dipenjara
  • -tukar sistem khalifah kepada demokrasi perpaduan
  • Apa jadi pada negara-negara Islam waktu tu?
  • Afrika Utara (Maghribi, Algeria dan Tunis)menjadi jajahan Perancis. Diselang seli dengan Tanger yang berada di bawah kuasa antarabangsa dan jajahan Sepanyol di kampung-kampung.
  • Libya di jajah oleh Itali. Itali tidak mahu langsung kesan-kesan Islam kekal wujud di situ. Ia telah memaksa penduduk di situ menjadi warganegara Itali dan dinamakannya sebagai Itali selatan. Di situ juga dicampakkan beribu-ribu orang tawanan yang berkebuluran dan manusia-manusia jahat.
  • Mesir dan Sudan di bawah naungan Inggeris.
  • Palestin berada di bawah jajahan Inggeris untuk dijualkan kepada Yahudi bagi mendirikan negara kebangsaan mereka.
  • Syria di bawah jajahan Perancis.
  • Iraq menjadi tanah jajahan Inggeris.
  • Hijaz (Mekah dan Madinah) menjadi sebuah kerajaan yang sangat lemah sentiasa menunggu sedekah dan mengharap kepada janji-janji palsu dan perjanjian-perjanjian yang tidak laku dari Eropah.
  • Yaman pula sebuah kerajaan yang tinggal hanya rangka-rangka, rakyatnya papa dan terancam dengan peperangan di setiap tempat dan masa.
  • Di bahagian lain dari seluruh semenanjung Arab pula, yang tinggal hanya negeri-negeri yang kecil di mana amir-amirnya hidup di bawah ketiak konsol-konsol Inggeris. Mereka berjuang dengan cebisan-cebisan makanan dari meja makan Inggeris. Sesama mereka penuh menyala hasad dengki dan benci. Kuasa Berikat telah memberikan janji kemerdekaan kepada bekas Raja Semenanjung Arab; Malik Husin dengan syarat menolong mereka menghapuskan kuasa khalifah Othmaniah.
  • Iran dan Afghanistan adalah kerajaan-kerajaan yang sentiasa bergolak dan menjadi rebutan sesama mereka.
  • India menjadi jajahan Inggeris.
  • Turkistan dan sekitarnya menjadi jajahan Rusia yang ditekan dengan dahsyatnya.

« Older entries